LINUS2.0


Empat sub NKRA Pendidikan tumpuan RMK-10

SUBANG JAYA 3 Nov. - Perancangan pendidikan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) ditumpukan kepada empat sub Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang ditetapkan bagi pendidikan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, empat sub NKRA itu ialah memperluas dan memantapkan pendidikan prasekolah, meningkatkan kadar literasi dan numerasi, mewujudkan sekolah berprestasi tinggi dan guru besar berprestasi cemerlang.

Katanya, amat tepat jika peruntukan diperoleh kelak dilaburkan bagi keempat-empat sub NKRA itu kerana ia akan memberi kesan besar kepada pencapaian pembelajaran.

"Objektif pelaburan ini ialah memastikan murid mendapat pembelajaran optimum mengikut kemampuan mereka.

"Ia juga memberi sumbangan berguna kepada masyarakat dan negara hasil persekolahan dan pendidikan yang mereka peroleh," katanya.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian ketika berucap merasmikan Seminar Pembangunan Pendidikan RMK-10 di sebuah hotel di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi; Ketua Setiausaha kementerian, Tan Sri Dr. Zulkarnain Awang dan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Mohd. Alimuddin Mohd. Dom.

Muhyiddin menambah, pihaknya akan menyediakan pelan perancangan pendidikan bagi RMK-10 bermula pada 2011, yang dirangka bagi membangunkan model ekonomi baru berasaskan inovasi, kreativiti serta nilai tambah tinggi seperti yang dinyatakan Perdana Menteri.

Katanya, bagi menjayakan misi membangunkan model ekonomi baru itu, aspek pembangunan modal insan dijadikan teras utama perancangan pembangunan pendidikan sepanjang RMK-10.

"Pembangunan modal insan dilaksanakan melalui pendekatan holistik merangkumi segala usaha meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran.

"Ini termasuk membentuk individu berintelek dalam bidang sains dan teknologi, menggilap keupayaan keusahawanan serta memupuk sikap, nilai dan etika positif," jelasnya.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, RMK-9 yang berakhir tahun depan menyaksikan pelbagai kemajuan yang dicapai kementerian bagi melahirkan modal insan berkualiti.

Katanya, setakat ini 98 peratus projek pembangunan pendidikan dilaksanakan dengan 47 peratus daripadanya siap manakala selebihnya dalam proses akhir pelaksanaan.

"Bagi RMK-10, fokus kerajaan menjurus kepada perancangan berasaskan keputusan memastikan peruntukan sumber efisien dan pelaksanaan program pendidikan yang efektif," ujarnya.

 

 

NKRA Kementerian Pelajaran Malaysia



YAB Perdana Menteri telah mengumumkan fokus Bidang Keberhasilan Utama (NKRA) bagi kerajaan apabila beliau mula memegang tampuk pimpinan negara. NKRA tersebut turut merangkumi bidang pendidikan negara yang dipertanggungjawabkan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia. Bidang keutamaan yang dikenalpasti yang diberi keutamaan oleh negara ialah meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan. Di bawah NKRA KPM tersebut difokuskan kepada 4 sub-NKRA iaitu:

1. Prasekolah - di mana peningkatan 20% penyertaan kanak-kanak 5 tahun ke atas ke pendidikan prasekolah dengan menjadikan pendidikan prasekolah sebagai aliran perdana dalam sistem pendidikan kebangsaan pada tahun 2012.

2. Literasi dan Numerasi - di mana semua kanak-kanak yang tidak mempunyai masalah pembelajaran boleh menguasai kemahiran literasi dan numerasi sebelum melangkah ke tahun 4 pada tahun 2012.

3. Sekolah Berprestasi Tinggi - di mana usaha KPM membangunkan 100 buah ' high performance schools ' termasuk 'trust schools' pada akhir tahun 2012.

4. Pengetua/Guru Besar - di mana bai'ah atau akujanji kepada Pengetua/Guru Besar berdasarkan 'performance based assessment' mulai tahun 2010.

Key Performance Indicator (KPI) atau Bidang Pengukuran Prestasi bagi KPPM telah ditetapkan berdasarkan kepada beberapa kpi :

1. Nisbah Guru:Murid mengikut sasaran tahun semasa ( Sekolah Menengah 1:17, Sekolah Rendah 1:16)

2. Penurunan kes disiplin sekolah sebanyak 0.02% setahun bagi semua jenis sekolah rendah dan sekolah menengah seluruh negara.

3. Peratus peningkatan sebanyak 1.0 % setahun bagi kadar pencapaian murid dalam Kelas Intervensi Awal (KIA2M).

4. Pencapaian pelajar berdasarkan Gred Purata Nasional pada peringkat UPSR (GPN=3.00), PMR (GPN=3.50), dan SPM (GPN = 6.00).

5. Peningkatan 2 % Guru Ijazah Terlatih di sekolah rendah dan 1 % di sekolah menengah.

6. Penurunan peratus jurang pencapaian pelajar bandar dan luar bandar (UPSR - 0.3%, PMR - 0.3%, dan SPM - 0.2%)